Tuesday, March 25, 2014

TRIBUNAL PENGGUNA - Procedure Tuntutan

 Langkah-langkah membuat tuntutan di TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA


Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)


LANGKAH PERTAMA,
muat turun borang satu di http://ttpm.kpdnkk.gov.my.

LANGKAH KEDUA
buat tiga salinan borang satu tersebut. satu salinan untuk TRIBUNAL, satu salinan untuk PENENTANG, dan satu salinan untuk PENUNTUT (kita). 
hantar borang (secara manual) ke:
TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
TINGKAT 16, SUNWAY PUTRA PLACE
100, JALAN PUTRA
50622 KUALA LUMPUR

ataupun buat tuntutan secara online

LANGKAH KETIGA
buat bayaran RM5 kepada tribunal. selagi bayaran tidak dibuat, kes tuntutan kita tidak dapat diambil tindakan. 

bayaran boleh dibuat dengan 2 cara
hantar wang pos (aduan online) ataupun bayar cash di kaunter TTPM

LANGKAH KEEMPAT
(manual)
bawa ketiga-tiga salinan borang tersebut kepada tribunal supaya dapat diproses oleh tribunal. tarikh sebutan kes perbicaraan akan ditentukan pada hari tersebut. 

LANGKAH KELIMA 
(manual)
setelah borang satu diproses, satu salinan diberi kepada tribunal, satu salinan disimpan penuntut, dan satu salinan lagi dihantar kepada penentang. 
hantar borang salinan untuk Penentang kepada penentang
cara pertama* hantar borang tersebut dengan kad daftar AR. pastikan isi kad AR dengan betul.
cara kedua* hantar sendiri by hand  kepada pihak penentang. dapatkan cop dan tandatangan penentang pada salianan penuntut. jika penentang tidak mahu menerima, dapatkan akuan sumpah. 


akuan sumpah boleh dilakukan di suruhan jaya sumpah. (mengikut kawasan)
kalau penentang tak mahu terima borang tersebut, ataupun serahan kerumah penentang, tapi penentang tidak berada dirumah. caranya, tinggalkan saja borang tersebut dirumah, di bawah pintu dan sebagainya, asalkan selamat dibaca.

kalau kes begini, boleh la buat akuan sumpah

LANGKAH KEENAM
jika menghantar borang kepada penentang melalui pos, pastikan kad AR dikembalikan semula oleh Pos Malaysia. semasa hari perbicaraan, bawa kad kuning tersebut sebagai bukti akuan penerimaan oleh penentang.

LANGKAH KETUJUH
hadir ke mahkamah tribunal pada hari yang ditetapkan. jika pihak penentang hadir, tribunal akan mempertimbangkan kedua-dua pihak. namun jika penentang tidak hadir, tribunal akan memihak kepada penuntut dan mahkamah akan menghantar award  kepada penentang supaya membayar wang atau barang yang dituntut oleh penuntut.



Buat kalian yang merupakan pengguna bijak, sebarang ketidak puasan hati kita sebagai pengguna kepada sebarang perkhidmatan daripada penjual boleh dibuat tuntutan, sekiranya mahu.

Disini sedikit perkongsian semasa pendengaran kes sedang berjalan.  Perbicaraan kes saya tadi, saya adalah penuntut ke 4 yang dipanggil oleh tribunal. 3 penuntut sebelum saya melalui masalah seperti berikut. 

1) seorang lelaki cina. beliau telah ditipu sebanyak rm9000, tapi resit sebagai bukti pembayaran, hanya tertulis rm1000 shj sebagai bayaran..

(tribunal hanya membenarkan tuntutan berdasarkan bukti pembayaran. jika bukti bayaran rm1000, tak boleh la nak tuntut rm9000.. 1000 saja boleh tuntut.


 Masalah kedua, beliau tersilap menulis pada ruang kad AR. 
posmen tak dapat mengesahkan penerimaan borang pertama kepada penentang kerana beliau sebagai penuntut mengisi kedua-dua ruang. sepatutnya, penuntut hanya mengisi ruang pengirim. *nama penuh, *alamat lengkap kediaman semasa, * dan ruang dibawah sekali alamat penentang. ruang sebelah kiri hendaklah dikosongkan, ia adalah ruang kepada penentang mengakui telah menerima borang satu yang dikirimkan oleh penuntut. setelah posmen mendapatkan pengakuan penerimaan penentang, kad kuning ini akan dihantar semula kepada pengirim. 





2) penuntut kedua, seorang wanita melayu. pun ada masalah jugak. masalah beliau adalah salah alamat masa pos borang satu kepada penentang. surat tak sampai kepada penentang. jadi penentang tak datang ke perbicaraan. alamat syarikat, kita boleh cek kat SSSM. cara cek kt sssm tu a
Saya5 pun xsure mcm mana cara dia. korg cari dulu la ea..hehe
jadi, untuk poskan pos daftar AR KAD tu kepada penentang, make sure alamat tu betul..okeh.

katakan borang satu tu kita hantar sendiri by hand, dapatkan jugak pengesahan dari pihak penentang bahawa borang satu untuk penentang itu telahpun diterima. dapatkan cop kedai dan tandatangan. cop dan tandatangan tu pada borang satu salinan penuntut. means, penentang cop pada salinan yang kita punya.  kalau pihak penentang tanak terima borang tu, tinggalkan aje pada dia dan kita perlu buat akuan sumpah. surat akuan sumpah tu kita kena buat akuan dan detailkan kita dah serahkan borang satu kepada penentang.

kalau kita tak detailkan akuan sumpah tu, tribunal akan proceed  kepada kes yang lain. macam yang berlaku kepada penuntut yang ke-3 pagi tadi. Saya ucapkan takziah kepada mereka kerana gagal untuk menyelesaikan terus perihal tribunal tuntutan mereka hari ni. all the best!! 

make sure kad daftar ar tu ada sertakan sekali benda ni. kalau takde, tak laku ok! 


di bawah ni saya sertakan email yang dihantar pada saya oleh seorang pegawai kpdnkk tentang procedure tribunal tuntutan tersebut.

Salam Cik Husna,

Saya merujuk kepada email puan bertarikh 6 Mac 2013 mengenai perkara yang tersebut di atas.

2. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia(TTPM) adalah satu badan kehakiman yang telah ditubuhkan di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999 di mana objektif penubuhannya adalah untuk menyediakan satu saluran alternatif kepada pengguna untuk mendapatkan gantirugi barang yang dibeli atau perkhidmatan yang diperoleh daripada penjual/ penyedia perkhidmatan dengan cara MUDAH, MURAH dan CEPAT.

3. Merujuk kepada aduan yang telah dikemukakan, ia merupakan pembelian barang yang dibeli oleh pengguna dan sekiranya pengguna tidak berpuas hati dengan dengan keadaan barang yang dibeli, pengguna boleh menfailkan tuntutan di pejabat Tribunal Tuntutan Pengguna yang berdekatan :

TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
TINGKAT 16, SUNWAY PUTRA PLACE
100, JALAN PUTRA
50622 KUALA LUMPUR
T : 03-4042 4181/3058/4194
F : 03-4042 4259

4. Tuntutan hendaklah dibuat dengan mengisi Borang 1 (diisi dalam 3 salinan bersama salinan dokumen berkaitan spt resit, perjanjian, gambar dsbg ) dan setelah Borang 1 tersebut lengkap diisi, sila kemukakan Borang 1 di mana-mana pejabat tribunal untuk diproses. Setelah Borang 1 diproses, satu tarikh Pendengaran akan ditetapkan dan Pengguna(Pihak Yang Menuntut) hendaklah kemukakan 1 salinan Borang 1 tersebut kepada syarikat berkenaan melalui serahan tangan atau melalui Pos AR Kad. Tuan juga boleh menfailkan tuntutan secara atas talian melalui portal kami http://ttpm.kpdnkk.gov.my.

5. Bagi prosiding Pendengaran, kedua-dua pihak hendaklah membawa semua dokumen yang berkaitan dan juga saksi(jika ada) untuk memberi keterangan secara lisan. Tribunal akan membuat keputusan berdasarkan kepada merit tuntutan dan juga keterangan pihak-pihak. Sila bawa semua dokumen yang berkaitan untuk menyokong tuntutan tuan seperti resit pembayaran dsbg pada hari pendengaran.

Diharapkan pihak tuan berpuas hati dengan penerangan ringkas ini dan sekiranya ada sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi kami di talian yang tertera di atas untuk maklumat selanjutnya.

Sekian, terima kasih.

"MUDAH, MURAH DAN CEPAT"

Saya Yang Menurut Perintah


TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
TINGKAT 16, SUNWAY PUTRA PLACE
100, JALAN PUTRA
50622 KUALA LUMPUR
TEL : 
03-4042 4181/3058/4194

FAKS : 03-4042 4259




Kota Raya-Storm Galaxy Ent PENIPU!

Catatan ini bukanlah bertujuan untuk menjatuhkan perniagaan kedai hand phone tersebut. hanya sebagai peringatan, agar kejadian seperti ini tidak berlaku lagi. Semoga dijadikan iktibar.

jalan tun tan cheng lock


Alhamdulillah.. hari ni, 25 mac 2014 telah selesai kes tribunal tuntutan  yang aku failkan terhadap sebuah kedai handphone berdekatan kompleks kota raya..


cerita dia macam ni, ada satu hari tu, hari khamis 13 feb 2014. aku balik ke kl awal.. atas urusan kenduri pernikahan abang aten keesokan harinya. saje balik awal sebab nak tgk abang aten nikah..hehe. hari isnin minggu depannya, 17 feb bermulanya semester pengajian aku di universiti malaya kesayanganku yang ke-6.


kebiasaannya, apabila aku turun bas di puduraya, perjalanan dari kampung, aku akan melalui kaki lima sekitar kota raya untuk menaiki bas U74 pula menghala terus ke rumah sewaku di sekitar Pantai Dalam, KL. ntah macam mana, masa berjalan di kaki lima berdekatan dengan perhentian bus, kaki aku seperti meminta aku aku berhenti sekejap untuk melihat-lihat smartphone yang didisplaykan di bawah meja kedai. aku tertarik dengan display harga sebuah smartphone, galaxy note 3 dengan harga rm550 aje... maka dengan semangat berkobar-kobar, aku meminta kepastian harga smartphone tersebut.. 


ini ayat yg aku copy paste untuk aduan pada KPDNKK. 


" SALAM, YANG DIMULIAKAN PIHAK KPDNKK, TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA SAYA NUR........PELAJAR TAHUN KE-3  DARI UNIVERSITI MALAYA, KUALA LUMPUR  INGIN MEMBUAT ADUAN:

pada 13 feb 2014, seorang peniaga handfone di kedai G04-STORM GALAXY ENTERPRISE,LOT G04,GROUN FLOOR, KOTA RAYA COMPLEX, JLN. TUN TAN CHENG LOCK telah menawarkan kepada saya sebuah telefon GALAXY NOTE 3 AP SET dengan harga RM550. namun oleh sebab saya  masih menuntut, peniaga yang bernama Philip menawarkan kepada saya diskaun RM500 bagi pembelian tersebut jika saya memberi deposit RM100 pada waktu itu. maka saya bersetuju dengan bayaran baki sebanyak rm100 sebagai deposit dan  rm400 shj lagi untuk membeli telefon Galaxy NOTE3 AP SET. deposit yang telah saya serahkan sebanyak rm100 dan baki yang perlu dibayar adalah rm400.


pada 5 mac 2014, saya kembali ke kedai tersebut untuk membayar penuh bagi harga telefon tersebut. 
Namun setelah saya membayar penuh, pihak peniaga mendakwa bahawa rm500 yang ditawarkan hanya harga telefon itu sahaja. Tidak termasuk sekali dengan aplikasi yang terdapat didalam telefon tersebut.

Dia telah mendakwa harga sebenar telefon adalah rm1649 termasuk aplikasi. Sedangkan pada ketika pembayaran deposit sehinggalah pada waktu saya menyerahkan rm400, pihak kedai langsung tidak menyebut tentang harga sebenar telefon itu dijual.

Pihak  peniaga telah menyembunyikan perihal aplikasi yang berlainan harga. Sehinggalah selepas saya membayar wang rm400, barulah saya diberitahu dan mengetahui bahawa harga sebenar yang perlu saya bayar adalah rm1649, saya meminta untuk dipulangkan kembali wang rm400 itu.

Namun saya ditengking dan diherdik semahunya oleh pihak kedai dan mendakwa akan menanggung kerugian yang besar jika saya membatalkan urusan jual beli tersebut.  Beliau mendakwa lagi telah membeli dua buah software yang terdapat didalam telefon tersebut dengan pembelian atas nama saya, dan dibeli secara online.



 Saya mencuba berkali-kali untuk membatalkan pembelian tersebut, namun peniaga memaksa saya untuk mengambil telefon jenama lain, iaitu LENOVO A766 dengan harga RM1100.

Tambahan lagi, pihak peniaga mendakwa hanya telefon Lenovo itu sahaja yang mampu menampung penggunaan aplikasi yang telah dibeli menerusi online. Namun saya menyatakan, rakan saya membeli telefon yang mempunyai jenama yang sama, bahkan lebih terbaru dan mempunyai spec yang lebih baik dengan harga hanya rm800.


Saya berfikir panjang  untuk mengambil telefon tersebut. Saya berfikir, wang biasiswa yang saya ada hanya rm1500 untuk satu semester. Jumlah budget yang saya sediakan untuk pembelian telefon baru hanya RM500 sahaja.


Lantaran telefon sedia ada sudah separuh rosak. Jika saya membayar penuh harga tersebut, berapa pula jumlah wang yang saya perlukan untuk menyara kehidupan saya selama satu semester?  jika saya tidak mengambil pula telefon tersebut, rm500 saya lebur begitu sahaja kerana pihak kedai tidak mahu memulangkan wang tersebut walaupun setelah diminta berkali-kali.


Pihak kedai menawarkan kepada saya LENOVO A766 dengan harga rm1100 (deposit  rm100+ payment rm400+rm250 +  dan rm250 lagi dalam tempoh 3 bulan dari tarikh 5 mac 2014)

Dengan berat hati saya bertanyakan dimana letaknya mesin ATM untuk menguluarkan lagi rm250 sebagai bayaran telefon tersebut. (jumlah wang yang telah saya bayar adalah rm750 termasuk deposit. Dan baki yang perlu saya bayar dalam masa 3 bulan adalah rm250 lagi untuk melengkapi bayaran rm1100. Dengan warranty 2 tahun, full set, namun tidak disediakan ear phone, telefon yang diberikan kepada saya juga sudah tidak mempunyai ‘cover’ seperti telefon bimbit display yang biasa masih mempunyai cover.

Saya menandatangani resit dan pulang ke rumah. Setelah saya teliti, telefon yang diberikan adalah telefon second hand kerana saya mendapati terdapat beberapa perbualan lama didalam aplikasi what’s app yang baharu saja saya memuat turun dari talian. Perbualan yang bertarikh 14 febuari dari nombor 016-9673147, perbualan bertarikh 30 januari oleh 019-5253528,0125753257 dan beberapa perbualan yang lain dengan nombor telefon dan tarikh yang berlainan.
Saya mendapati bahawa telefon yang dijual kepada saya adalah telefon yang telah diguna pakai dan bukan telefon baru dengan harga yang terlalu tinggi. Sedangkan, apabila saya meneliti semula harga yang ditawarkan dalam pasaran hanyalah kurang dari rm500 bagi jenama dan siri berkenaan.Apabila saya menyemak semula harga pasaran bagi LENOVO A766 hanyalah kurang dari rm500. 
 Saya sangat tidak berpuas hati dengan cara urusan perniagaan yang dilakukan terhadap saya. Menipu dan memaksa, kemudian menipu sekali lagi.
Mohon pihak tuan prihatin terhadap nasib yang menimpa saya dan mengambil tindakan terhadap kes saya ini.
memohon dengan  ribuan pohon, memohon supaya pihak tuan  mengambil langkah dengan segera supaya pihak premis tersebut tidak menipu lebih ramai lagi pelanggan.
Sekian, terima kasih. "



Featured Post

TRIBUNAL PENGGUNA - Procedure Tuntutan

 Langkah-langkah membuat tuntutan di TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) LANGKAH PERTAM...