Skip to main content

Jenis-jenis Tuntutan (Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia)

Ramai antara kita, rakyat malaysia yang kurang mengambil tahu tentang adanya 'TTPM'.

ia merupakan satu badan kerajaan yang membantu kita sebagai pengguna,membantu kita untuk mendapatkan hak kita yang sepatutnya. 


Mana-Mana Pengguna Boleh Memfailkan Tuntutan Di Tribunal Menuntut Gantirugi Bagi Kerugian Yang Ditanggung Berhubung Apa-Apa Perkara Yang Melibatkan Kepentingan Beliau Sebagai Pengguna Di Bawah Akta Yang Berbangkit Daripada :-
A.      Perlakuan Mengelirukan Dan Memperdaya, Representasi Palsu Dan Amalan Tak Saksama, Iaitu :-
 I. Perlakuan Mengelirukan Dan Memperdaya Berkaitan Dengan Jenis, Proses Pengilangan, Kesesuaian, Kualiti Dan Kuantiti;
Ii.    Gambaran Yang Mengelirukan Mengenai Harga;
Iii. Tawaran Pemberian, Hadiah Atau Benda Percuma Lain Dengan Niat Untuk Tidak Mengadakannya;
Iv.   Tuntutan-Tuntutan Lain Yang Mengelirukan Seperti -
         1)    Selagi Stok Masih Ada;
         2)    Barang-Barang Adalah Terhad; Dan Sebagainya.
V.     Menerima Bayaran Tanpa Niat Untuk Membekalkan Barang Atau Perkhidmatan;
Vi.  Kontrak Perkhidmatan Hadapan Bagi Perkhidmatan Yang Akan Diadakan Atas Dasar Berterusan.


B.   Keselamatan Barang Dan Perkhidmatan :–
I.      Standard Keselamatan Berkaitan Dengan Apa-Apa Barang Atau Kelas Barang;
Ii. Standard Keselamatan Berkaitan Dengan Apa-Apa Perkhidmatan Atau Kelas Perkhidmatan.


C.  Hak Terhadap Pembekal Berkenaan Dengan Gerenti Tersirat Berkaitan Dengan Pembekalan  Barang-Barang :-
 I.    Mengenai Hakmilik;
Ii.    Mengenai Kualiti Boleh Terima;
Iii.   Mengenai Kesesuaian Bagi Maksud Tertentu;
Iv.    Bahawa Barang Mematuhi Perihal;
V.     Bahawa Barang Mematuhi Sampel;
Vi.    Mengenai Harga Munasabah;
Vii.   Mengenai Pembaikan Dan Barang Ganti.


 D. Hak Terhadap Pembekal Berkenaan Dengan Gerenti Tersirat Berkaitan Dengan Pembekal Perkhidmatan :-
I.       Mengenai Ketelitian Dan Kemahiran Munasabah;
Ii.      Mengenai Kesesuaian Bagi Maksud Tertentu;
Iii.     Mengenai Masa Siap Munasabah;
Iv.      Mengenai Harga Munasabah.


E.  Hak Terhadap Pengilang Berkenaan Dengan Gerenti Nyata Berkaitan Dengan Pembekalan Barang-Barang :-
I.      Mengenai Kualiti Prestasi Atau Ciri-Ciri Barang;
Ii.     Mengenai Pemberian Perkhidmatan Yang Diperlukan: 
Iii.    Mengenai Kebolehdapatan Barang Yang Serupa Pada Masa Hadapan;    
Iv.    Mengenai Pemulangan Wang Atau Balasan Sekiranya Barang Tidak Memenuhi Apa-Apa Akujanji Oleh  Penggerenti.      


F.       Hak Terhadap Pengilang Berkenaan Dengan Gerenti Tersirat Berkaitan Dengan Pembekalan Barang-Barang :-
I.      Mengenai Kualiti Yang Boleh Diterima;
Ii.     Bahawa Barang Mematuhi;
Iii.    Mengenai Pembaikan Dan Barang Ganti. 


     
Pengertian Barang
Untuk Tujuan Perenggan-Perenggan Di Atas, Perkataan 'Barang' Ertinya Barang Yang Terutamanya Dibeli Atau Digunakan Bagi Maksud Diri, Rumah Tangga Atau Isi Rumah, Dan Termasuklah :-  
          A.   Barang Yang Dipasang Pada, Atau Digabungkan Dalam, Apa-Apa Harta Tak Alih Atau Harta Alih;  
          B.   Haiwan, Termasuk Ikan;
          C.   Vesel Atau Kenderaan;
          D.   Kemudahan; Dan
        E.   Pokok, Tumbuh-Tumbuhan Dan Tanaman Sama Ada Atau Tidak Di Atas, Di Bawah Atau Terlekat Pada Tanah, Tetapi Tidaklah Termasuk Hak Dalam Tindakan, Termasuk Surat Cara Niaga, Syer, Debentur Dan Wang.

Pengertian Pengguna 
Perkataan 'Pengguna' Ertinya Seorang Yang :-
         A)  Memperoleh Atau Menggunakan Barang Atau Perkhidmatan Daripada Jenis Yang Pada Lazimnya Diperoleh Bagi Maksud, Kegunaan Atau Penggunaan Diri, Rumah Tangga Atau Isi Rumah; Dan
         B)  Tidak Memperoleh Atau Menggunakan Barang Atau Perkhidmatan Itu, Terutamanya Bagi Maksud :-
 I. Membekalkannya Semula Secara Perdagangan;
 Ii. Menggunakannya Dalam Perjalanan Suatu Proses Pengilangan;
 Iii. Dalam Hal Barang, Membaiki Atau Mengolah, Secara Perdagangan, Barang Lain Atau Lekapan Pada Tanah.  
  
Pengertian Perkhidmatan 
Perkataan 'Perkhidmatan' Termasuklah Apa-Apa Hak, Faedah, Keistimewaan Atau Kemudahan Yang Atau Yang Akan, Diberikan Atau Dianugerahkan Di Bawah Apa-Apa Kontrak Tetapi Tidaklah Termasuk :-
   A) Hak, Faedah Atau Keistimewaan Dalam Bentuk Pembekalan Barang Atau Pelaksanaan  Kerja Di Bawah Suatu Perkhidmatan; Atau
    B) Apa-Apa Perkhidmatan Yang Dibekalkan Atau Akan Dibekalkan Oleh Ahli Professional Yang Dikawal Selia Oleh Mana-Mana Undang-Undang Bertulis (Seperti Doktor, Peguam Atau Arkitek);Atau
      C) Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Yang Dibekalkan Atau Akan Dibekalkan Oleh Professional Jagaan Kesihatan Atau Oleh Kemudahan Jagaan Kesihatan (Seperti Perkhidmatan Perubatan, Pergigian, Kejururawatan, Perbidanan, Farmasi Dan Ambulans). 
Post a Comment

Popular posts from this blog

TRIBUNAL PENGGUNA - Procedure Tuntutan

Langkah-langkah membuat tuntutan di TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA

LANGKAH PERTAMA, muat turun borang satu di http://ttpm.kpdnkk.gov.my.
LANGKAH KEDUA buat tiga salinan borang satu tersebut. satu salinan untuk TRIBUNAL, satu salinan untuk PENENTANG, dan satu salinan untuk PENUNTUT (kita). 
hantar borang (secara manual) ke:
TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA MALAYSIA
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
TINGKAT 16, SUNWAY PUTRA PLACE
100, JALAN PUTRA
50622 KUALA LUMPUR

ataupun buat tuntutan secara online
LANGKAH KETIGA
buat bayaran RM5 kepada tribunal. selagi bayaran tidak dibuat, kes tuntutan kita tidak dapat diambil tindakan. 
bayaran boleh dibuat dengan 2 cara
hantar wang pos (aduan online) ataupun bayar cash di kaunter TTPM
LANGKAH KEEMPAT
(manual) bawa ketiga-tiga salinan borang tersebut kepada tribunal supaya dapat diproses oleh tribunal. tarikh sebutan kes perbicaraan akan ditentukan pada hari tersebut. 
LANGKAH KELIMA 
(manual) setelah borang satu diproses, satu salinan diberi kepada tribunal, satu salinan disimp…

Tips Mudah Lajukan LAPTOP!

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

aku ade la sikit ilmu pasal laptop ni nak share2 dengan korang.

oleh sebab aku ni kurang lebih, agak gila gadget, so ad la sikit tips penjagaan laptop, yang berkesan amat dan paling best, tak payah keluar walau sedikit posen dari poket korang. cayaalah!!

first of all, cuba chek balik laptop korang, korang puas hati tak dengan performance latop korang selama ni?
kalau xpuas hati, terus la baca yang aku tulis ni..hehe

firstly, sepanjang pengalaman aku la, laptop yang lembap dan berat yang amat ni, biasanya
1. CPU (processor) kurang power - kurang 2.0 ghZ 
- processor tak boleh upgrade, dari mula korang beli, sampai rosak pun, terpaksa la korg guna processor yang sama.
nak pilih processor yang bagus, kelajuan haruslah melebihi 2.0 GHz.kelajuan  bergantung jugak pada pilihan dan badget korg. yang intel keluarkan dekat pasaran sekarang, i3. i5. i7.
setakat ni, i.7 la yang terbaik.

2. RAM (random access memory) pun sikit -kurang 4 gb
-…

Tambang Murah KL-Putrajaya

Dengan nama Allah, aku mulakan tulisan aku. ;)

Based on pengalaman, selalunya aku ke Putrajaya dengan kereta ataupun dengan ERL (Klia Express).

sebab ahad lepas masa pergi kuliah kat Masjid Besi, pertama kali aku ke Putrajaya dengan bas. Jadi, aku nak share dengan korang mcm mana nak ke Putrajaya dengan bas.

bermulanya perjalanan aku dari Station LRT UNIVERSITI menuju ke Stesen LRT PASAR SENI. harga tiket lebih kurang, RM1.60.



 turun je dari LRT tu, tunggu bus E1, bus stop tepi jalan sebelah  dengan LRT. Bus ni satu-satunya bas RAPID yang menuju ke Putrajaya. kekerapan, bas ni akan beroperasi setiap setengah jam. so, sedia-sedia la tambang RM3.80 untuk ke Putrajaya..:D


sebaik saja sampai ke Putrajaya, Bus Rapid E1 akan berhenti dan menurunkan penumpang di Putrajaya Sentral. (stesen bus Putrajaya)
station bus ni selain menyediakan perkhidmatan bas Nadi Putra yang mana tambang untuk seperjalanan bas hanya RM0.50 sen! oleh itu, sediakan la duit syiling banyak2 kalau nak naik bus ya. se…